New beginnings

Cheers to new beginnings

The word is out: ik heb een nieuwe baan! Ja, sinds afgelopen maandag ben ik aan het werk als online media coördinator. Bij het bedrijf waar ik nu al werk: Scrn. Hoe dat zit, hoe het zo gekomen is en hoe ik dit doe met m’n eigen bedrijf ga ik je nu allemaal vertellen!

Huh, hoe is dat gelopen?

Ja. Ik werk nu precies twee jaar bij een digital agency: Scrn. Hier werk (of werkte?) ik als management assistente: ik boek vliegtickets, regel de boodschappen, zorg dat het kantoor netjes is, ontvang gasten, notuleer, doe de administratie, regel afspraken en zorg voor allerlei andere praktische zaken binnen het bedrijf.

Sinds januari 2017 werk ik ook voor ons allergrootste project: het Eurovisie Songfestival. Scrn doet daar verschillende dingen voor, waaronder het creëren van content voor eurovision.tv. En daar ben ik in januari mee begonnen. Ik help de projectmanager met het schrijven van content, en zoals je misschien weet was ik in mei ook een week in Oekraïne (waar het Songfestival plaatsvond) om daar mee te helpen. Ik interviewde de artiesten en schreef daar artikelen over. Het was een supervette week, de projectmanager was tevreden over me en afgelopen zomer is mijn vliegticket geboekt om in mei 2018 twee weken lang mee te gaan naar Lissabon, waar het Songfestival dán plaatsvindt. Heel cool!

Ondertussen was ik ook met m’n eigen bedrijf bezig: ik hielp ondernemers met verschillende taken. Vergelijk het met een management assistente of office manager, maar dan virtueel. Ik doe/deed dus alles op afstand, vanuit m’n eigen woonkamer. Het ging best aardig, ik kreeg er zo nu en dan een nieuwe klant bij en ik maakte zo m’n vijf werkdagen wel vol.

Een nieuwe functie

Een paar weken geleden kwam er een functie vrij bij het bedrijf waar ik al werk: online media coördinator. In eerste instantie besloot ik er niet op te solliciteren; al twijfelde ik wel. Met m’n bedrijf ging het net weer wat beter en ik maakte m’n uren wel vol: waarom dan een nieuwe functie aannemen? Die ook nog eens meer uren zou kosten.

Ik twijfelde en twijfelde en toen had ik een gesprek met m’n leidinggevende. Hij zei: “Wat nou als we een online media coördinator aannemen? Dan gaat hij of zij misschien wel jouw Songfestival taken overnemen.” En dat was het punt waarop ik voor mezelf de knoop had doorgehakt: ik wilde deze baan.

Ik vroeg of het mogelijk was om te solliciteren op deze functie en nog geen dag later stuurde ik m’n motivatie. Daarbij had ik geen officieel sollicitatiegesprek, maar wel een gesprek om te kijken hoe ik dit mogelijk zou combineren met m’n eigen bedrijf. Waar het op neerkomt: mijn bedrijf gaat voorlopig op pauze. Maar daar zo meer over.

Op maandag had ik het gesprek, en op donderdag kreeg ik te horen dat ik de baan had! En zo ben ik afgelopen maandag begonnen in mijn nieuwe functie. Omdat dit allemaal wel heel snel is gegaan blijf ik mijn oorspronkelijke werkzaamheden er voorlopig nog wel bij doen, totdat blijkt dat ik de twee niet meer kan combineren en tegen die tijd komt er een nieuwe management assistente.

Wat zonde van je bedrijf!

Zoals ik net al zei: m’n bedrijf gaat op pauze. En nee, dat vind ik niet zonde. Ja, ik heb de afgelopen maanden het een en ander opgebouwd, maar tegelijkertijd liep het niet zo goed als ik had gehoopt. Ik deed wel wat klussen, maar het zette zeker geen zoden aan de dijk. Tegelijkertijd is het vrij eenzaam; werken als virtual assistant. Je zit toch maar in je eentje aan de keukentafel zonder collega’s. Er gingen dagen voorbij waarop ik alleen het kassameisje van de Albert Heijn (als ik niet voor de zelfscan ging!).

En ik merk dat ik die vastigheid van 32 of 40 uur werken + een vast salaris ook heel erg waardeer. Niet elke maand vechten voor je declarabele uren waarbij je de ene maand lekker verdient en de andere maand amper iets.

Dus mijn bedrijf gaat op pauze. Vanaf deze week ben ik op dinsdagen nog vrij, en dat wordt nu ook echt een vrije dag. Ik heb m’n eigen blog nog, ik blog voor Just Keep Running, maar verder doe ik er vrijwel niks meer naast.

Wat gebeurt er dan met je klanten?

Één van mijn klanten gaat mee naar Scrn. Dat betekent dus dat ik mijn werkzaamheden voor haar blijf doen, maar dan vanuit Scrn. De werkzaamheden sluiten mooi op elkaar aan, dus dat is alleen maar mooi meegenomen.

En dan heb ik nog twee andere freelanceklussen, maar die zijn heel onregelmatig. De ene maand werk ik er vijf uur voor, de andere maand maximaal 1. Dit blijf ik er dus naast doen zolang dat gaat. Mocht ik uiteindelijk fulltime voor Scrn gaan werken, dan zullen deze klussen waarschijnlijk stoppen. Maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat! 😉

Het is allemaal supersnel gegaan, maar ik heb er wel heel goed over nagedacht. Het is spannend, want ik ga ik toch een dag méér in loondienst. Tegelijkertijd gaat het mij ook veel rust geven omdat ik niet keihard hoef te bikkelen voor m’n eigen werk én ik kan meer focus aan m’n werk geven: één baan is toch rustiger dan twee haha!

Liefs,
Josianne

Deel

One comment

  1. 4 oktober 2017 at 08:20

    Gefeliciteerd met deze nieuwe stap! Ik kan mij voorstellen dat je er goed over moest nadenken en aanvankelijk een beetje twijfelde, maar ik snap ook dat je deze stap nu met overtuiging zet. Het zal een spannende overgangsperiode worden, maar dat komt vast goed. Veel plezier in je nieuwe functie 🙂

Laat een reactie achter

Je e-mailadres is niet zichtbaar. Verplichte velden hebben een *