Get your sh*t together | Hey Joos | Josianne Zwart

De lessen die ik leerde uit Get your sh*t together

Begin augustus kocht ik het boek Get your sh*t together en dat las ik binnen een paar dagen uit. Het is een hilarisch boek, en vandaag ga ik je er alles over vertellen. Niet alleen waar het boek precies over gaat, maar ook de specifieke lessen die ik leerde uit dit boek. Als er één boek is wat ik je aanraad dit jaar, dan is het wel dit boek, geschreven door Sarah Knight.

Waar gaat Get your sh*t together over?

Dit is de beschrijving op Bol.com:

Get your sh*t together van Sarah Knight gaat over uitvinden waar je wel f*cks om wil geven, de kracht van negatief denken, minder uitgeven en meer besparen, je angsten managen, tools om je sh*t op orde te krijgen, een einde aan de bullshitcyclus maken, vermijdingsgedrag voorkomen en megaveel andere goeie sh*t. Een krachtige, grappig geschreven, nuttige gids om eindelijk je doelen te bereiken door te focussen op waar je echt om geeft.

Wat vind ik van Get your sh*t together?

Zoals ik in de intro al aangaf én zoals ik in m’n favorieten van augustus filmpje vertelde, ik heb me suf gelachen om dit boek:

Het boek is gebaseerd op Simon, Alvin en Theodore. Juist, die van Alvin and the chipmunks. Iedereen is wel een beetje een van deze drie:

  • Theodore: jong, lief en naïef. Sommige ‘Theodore’s’ krijgen hun zaken gewoon nooit voor elkaar. Ze zijn heel aardig en bedoelen het goed, maar zijn altijd te laat en ze zijn nooit goed voorbereid. Ze hebben hulp nodig bij het opvolgen van aanwijzingen, hun agenda bijhouden of zelfs het kopen van een agenda.
  • Alvin: een grappenmaker met een vlotte babbel, maar hij kijkt niet echt vooruit en komt daardoor veelvuldig in de problemen. Hij ziet er cool uit, maar kun je wel op hem rekenen? Alvin is iemand die lang de schijn op kan houden, maar vroeg of laat door de mand valt. Alvin kan hulp gebruiken bij: zich aan een budget houden, een evenement plannen of überhaupt dingen plannen die over minimaal een week plaatsvinden.
  • Simon: Deze mensen kunnen als geen ander de schijn ophouden, ze doen zich voor als bezige bijtjes die altijd een tandje bijzetten, maar de shit glipt aan alle kanten tussen hun vingers door. Ze gaan maar door en door en door en het lijkt alsof ze hun zaken goed op orde hebben, maar ondertussen… Simon kan hulp gebruiken bij het stellen van prioriteiten, het stellen van grenzen of het voorkomen dat ze stapelgek worden.

Ik ben duidelijk een Simon. Toch heb ik niet het idee dat alle shit op dit moment tussen m’n vingers doorglipt, maar ik herken mezelf wel meer in Simon dan in Alvin of Theodore. Als je weet met welke chipmunk jij jezelf kunt vergelijken, dan kun je Get your sh*t together gaan lezen.

Welke lessen heb ik geleerd?

Dit boek staat vól met lessen. Een paar van die belangrijkste lessen wil ik graag met je delen:

  • Je shit op orde krijgen doe je in drie stappen. Je stelt een strategie vast. Je focust je op elke stap en maakt daar tijd voor vrij. En je pakt door. Als we kijken naar mijn marathon-avontuur dan heb ik dat goed voor elkaar: mijn strategie was duidelijk (inschrijven, een trainingsschema maken, voeding op orde krijgen) en ik heb me daar stuk voor stuk op gefocust. Ik begon met de inschrijving; daarvoor moest ik een medische keuring doen en genoeg geld sparen om de reis te kunnen betalen. Vervolgens moest ik aan de slag met een trainingsschema: per week inplannen wat ik aan trainingen ga doen, en nu ben ik met een diëtiste aan de slag gegaan om m’n voeding op orde te krijgen.
  • Prioriteiten stellen. Ik heb nogal eens de neiging om wel héél te plannen op een dag, waardoor ik uiteindelijk niet alles af krijg en teleurgesteld ben in mezelf. Zoals Sarah Knight beschreef:

Als je ergens teveel fucks om geeft en er niet voldoende tijd, energie of geld in kunt steken, ben je voortdurend dubbelgeboekt, doodmoe of blut. Dat leidt rechtstreeks tot fuck-overload, een toestand die wordt gekenmerkt door angst, paniek en wanhoop.

Tijd om te gaan plannen dus.

Die planning schrijf ik nog een apart artikel over, maar hier vast in het kort:

  1. Maak een lopende to do lijst. Als je ook maar íets bedenkt wat je moet doen (nu of ooit), dan schrijf je die daar op. Anders blijft het maar in je hoofd zitten.
  2. Elke ochtend kijk je hoeveel tijd je hebt om elke taak te doen en hoeveel prioriteit dat heeft. Afwassen kan nog wel een paar uur wachten, maar die deadline moet je nú halen.
  3. Nu maak je geen to-dolijst, maar een must-dolijst. Als je al je taken een bepaalde prioriteit hebt gegeven, maak je een nieuwe lijst met dingen die vandaag móeten gebeuren: je must-dolijst. Daardoor zie je dat je bepaalde taken ook wel een andere dag kunt doen. En hierdoor wordt je dag veel beter behapbaar.

En zo staan er nog veel meer handige tips & tricks om jouw sh*t op orde te krijgen. Ik ben echt razend enthousiast over dit boek en ik wil het eigenlijk nog een keer lezen om me weer in de rest van de tips te verdiepen. Dat ga ik binnenkort dus maar eens doen!

Get your sh*t together kost €17,50 en is verkrijgbaar op o.a. Bol.com – Affiliatelink.

Ken jij Get your sh*t together al?

Liefs,
Josianne

Deel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres is niet zichtbaar. Verplichte velden hebben een *