Ondernemersleven

Het ondernemersleven gaat niet altijd over rozen

Gisteren (dinsdag 5 september) had ik mijn eerste thuiswerkdag na de vakantie: ik kon voor Hey Joos! en josiannezwart.com aan de slag en ik had een flinke to do lijst (net als altijd). Hoewel ik er ‘s ochtends lekker in zat, werd het me ‘s middags toch even lastig gemaakt. En niet alleen gisteren, maar in het algemeen gaat het ondernemersleven niet altijd over rozen. Ja, ondernemen en een eigen bedrijf hebben is héél leuk, maar het kan ook een potje ingewikkeld zijn. Ik geef een paar voorbeelden in dit artikel.

Het ondernemersleven gaat niet over rozen

Opdrachten die niet doorgaan

Een opdracht ging niet door. Vorige week had ik een Skype-gesprek met een potentiële klant. Het klikte en we hadden (volgens mij) echt een goede match. Ze had echter nog een gesprek met een ander om te kijken en diegene bleek toch wat meer ervaring te hebben. Je raadt het vast: de opdracht ging naar diegene. Dat was wel even balen.

Profit first

Ik wilde eindelijk aan de slag met de Profit First methode, een methode waarbij je je geld verdeelt over vijf potjes. Heel interessant, en ik wilde hier al heel lang mee aan de slag. Daarom had ik speciaal een ASN bankrekening geopend (ik wil weg bij de Rabobank), maar nu bleek dat je niet meerdere betaal- en spaarrekeningen kan openen daar. Wat je dus wél nodig hebt. Vervolgens opende ik een bankrekening bij KNAB (waarbij je wel meerdere rekeningen kunt openen) en ik had vrolijk die gegevens doorgegeven aan m’n klanten (het ging allemaal al zo makkelijk). Om vervolgens te lezen dat zij eerst het een en ander willen checken (wat logisch is) voordat je een rekening kunt openen. Lekker handig Joos! Ik heb m’n administratie maar meteen weggeklikt en wacht maar even rustig tot KNAB alles heeft gecheckt voor ik weer verder ga met die administratie.

Om nog verder te gaan met die Profit first methode en m’n administratie: ik wilde dus een aantal rekeningnummers wijzigen bij bijvoorbeeld m’n telefoonprovider, m’n online back-up, m’n hostingbedrijf en m’n verzekering. Nou, bij de ene partij gaat dat wel makkelijk. Bij m’n telefoonprovider moest ik dus eerst wat berichten sturen via Twitter om het gewijzigd te krijgen. En m’n verzekering moet ik helemaal overzetten omdat ik een verzekering heb bij Interpolis (wat gekoppeld is aan Rabobank), en zonder Rabobank-rekening geen Interpolis-verzekering.

Het is allemaal geen drama, maar het is wel even vervelend. Vooral als je wel graag snel door wil. Adem in, adem uit. Morgen weer een dag!

Miscommunicatie

Er moest een factuur verstuurd worden. Ik werkte voor een klant van iemand (snap je hem nog?) en ik had uit de mail begrepen dat ik die klant rechtstreeks de factuur kon mailen. Wat ik dus deed. Een paar uur later zei míjn klant dat de factuur via haar moest. Oeps. Gevalletje miscommunicatie. Die klant van haar reageerde weer dat de opdracht nog niet naar behoren was gedaan. Nog een gevalletje miscommunicatie, want ik had wel het juiste aangeleverd, maar door meerdere vakanties (van ons alledrie) ging het dus even mis. Hier kan ik me dan zó rot over voelen.

Beslissingen maken

Beslissingen maken en gaan voor wat je écht wil is niet altijd even makkelijk. Zo heb ik deze week afscheid moeten nemen van een klant. Ik had al een tijdje voor diegene gewerkt, we namen een pauze en zouden nu misschien weer verder gaan. Je hebt dan weer een soort ‘kennismakingsgesprek’ waar je enthousiast van wordt, maar als je even nadenkt realiseer je je dat die opdracht toch niet helemaal is wat je wil. Dan moet je een lastige beslissing maken en een moeilijk gesprek aangaan.

Verder is het ondernemersleven echt heel erg leuk en word ik blij van alle dingen die ik mag doen en de klanten waarmee ik werk. Maar soms… 

Wat vind jij lastig aan ondernemen?

Foto via Pexels.

Deel

7 comments on “Het ondernemersleven gaat niet altijd over rozen

  1. 6 september 2017 at 10:45

    Herkenbaar! Het kost me als beginneling ook allemaal nog behoorlijk wat tijd. Dus ik hoop er straks meer handigheid in te krijgen 😉

    • 6 september 2017 at 13:01

      Dat komt vanzelf wel! En aan de andere kant: ik ben al ruim 2,5 jaar bezig en nog steeds gebeuren dit soort dingen haha.

  2. 6 september 2017 at 20:10

    Ik ben geen ondernemer dus heb weinig ervaring hier in, maar kan me wel goed voorstellen dat het niet altijd makkelijk is, vooral miscommunicatie lijkt me super vervelend. Zou er ook zo mee kunnen zitten.

    • 7 september 2017 at 10:58

      Ja, dat is zo vervelend, die miscommunicatie. Dat zul je met jouw eigen werk ook wel eens hebben. Oh man, dat vind ik zo vervelend!

  3. 7 september 2017 at 14:22

    Ik ben beginnend ondernemer, met gelukkig een heel goed vangnet om mee te beginnen. Echte struggles ben ik dus nog niet tegengekomen, maar ik kan me zo voorstellen dat dit soort dingen me ook gaan overkomen. Snap je wel, het zijn kleine dingetjes, maar je kunt je er zo rot over voelen.

    • 11 september 2017 at 10:14

      Fijn dat je zo’n vangnet hebt Johanne! Hopelijk ga je geen last krijgen van die struggles, maar keep me posted!

  4. 14 september 2017 at 10:13

    Wat leuk dat je dit gewoon open deelt! Ik probeer dat zelf ook te doen. Hierdoor ontstaan open gesprekken en zullen hopelijk minder ondernemers zichzelf een falende loser voelen omdat iedereen altijd maar zo succesvol lijkt (zonder tegenslagen). Goed van je!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres is niet zichtbaar. Verplichte velden hebben een *