Polen | Hey Joos | Josianne Zwart

#JosrunsNYC – Never not eating

Het is weer tijd voor een Jos runs NYC update! Zoals je wellicht weet, ren ik in november de marathon van New York en er staat nog genoeg te gebeuren. Ik update iedereen wekelijks op Just Keep Running, maar zo af en toe deel ik hier ook mijn plannen, ideeën en trainingen. Het is bijna augustus: time to get serious. Vanaf dan is het nog maar drie (!) maanden tot aan de marathon en dus nog maar drie maanden tot ik weer in mijn geliefde New York ben. Vandaag focus ik mijn update even op eten, want ja: never not eating is een veelgebruikte term door mij.

Never not eating

Als je mij kent dan weet je wel dat ik van een chocolaatje hier en daar houd. M&M’s, KitKat, Tony’s Chocolonely, het gaat er regelmatig in. Tel daarbij in het weekend een wijntje en een kaasje op en je weegt in no-time meer dan je eigenlijk zou willen. Niet alleen baal ik daar van (ik vind het er zelf toch net iets minder mooi uitzien in de spiegel), het is ook niet slim.

Ik moet straks duurlopen doen van 30 kilometer en het is dan wel handig als ik die zo fit mogelijk doorkom. Natuurlijk is 30 kilometer rennen vermoeiend, maar als ik dat doe met een basis van M&M’s, dan kom ik niet zo ver.

Een terugkerend ‘probleem’

Regelmatig wordt gevraagd: ‘hoeveel snoep jij nou eigenlijk?’ en daar moet ik toch altijd op antwoorden: ja, elke dag wel. (ik ga wel even behoorlijk met de billen bloot hier, #confessiontime). Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik geen chocolade of iets anders zoetigs eet. En nu met de marathon voor de deur moet daar verandering in komen.

Het lijkt zo makkelijk

Eigenlijk lijkt het heel makkelijk: je drinkt gewoon wat meer water, je eet gewoon wat meer groente en je stopt gewoon met snoepen. Maarja, dan is er weer een feestje, of hebben we nog ijsjes liggen, of krijg ik drie zakken M&M’s voor m’n verjaardag (it happened). En hoewel ik dat allemaal heel lekker vind, vind ik mezelf toch iets minder lekker als ik in de spiegel kijk (haha). Ja, ik kan jaloers zijn op al die #fitgirls die wél een strakke buik hebben. En ja, dan denk ik regelmatig: ach, dan stop ik toch gewoon met snoepen? Om vervolgens toch weer die reep chocolade te eten.

Hulp inschakelen

En dat is precies de reden dat ik nu hulp heb ingeschakeld. Dit is een hele grote stap voor mij, omdat er dan geen weg meer terug is. Of ja, die is er wel, maar dat zou zonde zijn van het (vele) geld wat ik hierin stop.

Daarom zat ik eerder deze week in Blaricum bij een voedingsdeskundige. Let wel: ik zat bij iemand die zich ook richt op sportvoeding. We spraken door wat ik nou eigen wil (afvallen, gezonder eten, opnieuw leren eten en zo fit mogelijk die marathon doorkomen), en op basis daarvan wordt een plan gemaakt.

Het is nogal wat: ik wil dus afvallen, maar tegelijkertijd wil ik ook niet teveel afvallen. Ik heb namelijk wel m’n energie nodig voor de duurlopen en de marathon. Toch zei de voedingsdeskundige dat er zeker nog winst te behalen is: minder vetten eten, m’n chocolade vervangen door kwark met fruit en toch echt wat strenger zijn voor mezelf.

De grap is: ik weet zeker dat het met haar hulp wél gaat lukken. In principe zegt ze hetzelfde als ik bovenaan ook al zei bij ‘het lijkt zo makkelijk’, maar zij geeft een stok achter de deur. Ik móet me wel aan haar schema houden, anders is het zonde van m’n geld.

Zo, dat zijn zomaar wat gedachten voor deze zondagochtend. Waarom vandaag specifiek over voeding? Dat hardlopen gaat me wel lukken, het schema is er, ik moet alleen de trainingen afwerken. Die voeding is echter nog wel een dingetje voor mij, dus dat wordt mooi iets om me op te focussen. Als het goed is krijg ik begin komende week een schema, en daar moeten we het mee gaan doen. Spannend wel!

Heb jij ervaring met een diëtiste of voedingsdeskundige?

Liefs,
Josianne

Deel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres is niet zichtbaar. Verplichte velden hebben een *