Jos runs NYC

Jos Runs NYC – Nog maar 77 dagen!

Over 77 dagen sta ik aan de start van de marathon van New York. Mijn grootste hardloopdroom gaat dan (als alles goed gaat) in vervulling en ik kan niet wachten. Eens in de maand geef ik een update over mijn hardlooptrainingen en mijn ‘road 2 NYC’. Wil je hier elke week over lezen? Check dan vooral Just Keep Running. In deze update: de lange duurlopen gaan beginnen & spontane plannen.

Jos runs NYC – Nog 77 dagen

Ja, nog 77 dagen en dan sta ik dus aan de start van de marathon van New York. Een van de grootste marathons van de wereld, en een waar ik ongelooflijk veel zin in heb. Ja, het wordt spannend: hoe ga ik die 42 kilometer overleven? Kunnen mijn benen en m’n longen dat wel aan? Wil ik daarna nog wel hardlopen? Wat moet ik überhaupt daarna? Hoe val ik niet in een zwart gat? Hoe ga ik die lange duurlopen overleven?

Lange duurlopen en een social leven

Genoeg vragen dus. En alleen de tijd zal leren hoe ik hieruit ga komen. Spannend is het zeker aangezien ik nog nooit verder dan 21.1 kilometer heb gelopen. Maar die periode gaat nu aanbreken: de periode van de langere duurlopen. De periode waarin hardlopen en voldoende rust op een balans komen te staan. Als je me kent dan weet je dat ik mijn agenda nogal graag volplan. En dat moet ik dus even niet meer doen. Op m’n verjaardag merkte ik het al: ‘s ochtends 16 kilometer rennen en ‘s middags door een stad lopen is gewoon niet slim. Ik probeer een dag Efteling met een vriendin + onze mannen te plannen. Dat gaat dus niet zo makkelijk nu. Ik zie mezelf namelijk niet de ene dag 25+ kilometer rennen en de volgende dag door een pretpark wandelen. Avondjes stappen? Dat wordt hem in september en oktober niet (niet dat ik zo vaak ging, maar toch).

Ik ben straks ruim 2 uur onderweg met lopen, tel daar je voorbereiding en het daarna bijkomen en douchen bij op en je bent zo drie tot vier uur bezig. Je volledige ochtend. Het wordt een interessante periode waarbij ik even (heel egoïstisch) aan mezelf moet denken. Vanaf 12 november ben ik weer beschikbaar 😉

Neem het niet zo serieus

Ja, dat denk ik regelmatig: neem het toch even niet zo serieus. Hóezo kun je de Efteling en een duurloop niet combineren? Stel je niet zo aan Josianne Zwart. Weet je, waarschijnlijk valt het best te combineren. Er is alleen één risico wat ik niet wil lopen: geblesseerd raken. En geblesseerd raken wanneer ik de marathon van Amsterdam zou rennen is vervelend, maar geen drama. Geblesseerd raken voor de marathon van New York is wel drama. Daar heb ik namelijk vliegtickets + een hotel voor geboekt, en het startbewijs is ook niet bepaald goedkoop. Ik móet en zal die finish bereiken. Dus dan neem ik het toch maar wel serieus.

Gezelschap

En wat moet ik dan tijdens die lange duurlopen: muziek luisteren? Daar ben ik na 1,5 uur ook wel klaar mee. Podcasts luisteren? Prima voor op de fiets, niet tijdens het hardlopen. Naar niks luisteren? Dat is geen optie, dan ga ik me vervelen. En daarom schakel ik mensen in die met me meefietsen. Begin september en begin oktober fietst m’n zusje met me mee als ik 21 en 26 kilometer ga lopen. Dan heb ik wat aanspraak en kan zij mooi wat drinken en eventueel eten voor me vasthouden.

Nee, die aanspraak is er ook niet tijdens de marathon, maar dan staat er wel publiek langs de route die mij kan aanmoedigen.

Hoe ziet mijn schema er voor de komende weken uit?

27-08: 16 kilometer

02-09: 21.1 kilometer

10-09: 23 kilometer

17-09: 25 kilometer

Zoals je ziet bouwt mijn schema zich de komende weken op. Naast deze lange runs doe ik ook nog twee kortere trainingen; 1 bij de atletiek en 1 voor mezelf. Na deze opbouwperiode doe ik weer even een stapje terug om daarna weer op te bouwen (rust is belangrijk!), maar daar volgende keer meer over.

Het wordt een interessante maand, met de trainingen die gaan oplopen. Eindelijk komen de afstanden die ik nog nooit heb gerend in beeld en daar heb ik me toch een partijtje zin in. 

Ben jij op dit moment aan het trainen voor een hardloopwedstrijd?

Liefs,
Josianne

Deel

3 comments on “Jos Runs NYC – Nog maar 77 dagen!

  1. 20 augustus 2017 at 07:35

    Spannende tijden! Heel veel succes!
    Ik ben niet voor iets serieus aan het trainen. Het enige wat bij mij op het programma staat is de Damloop by night (a 8 km). De echte dam tot damloop heb ik nu 3 keer gelopen, de by night nog nooit. En aangezien ik in Zaandam woon kon ik het niet laten schieten 😁

  2. 21 augustus 2017 at 19:23

    Ik train voor de Dam tot Damloop en de halve Marathon in Amsterdam. Dat betekent ook 1x per een duurloop Izit nu op de 17 km) en twee keer een interval training van een uur. Ik vind het heerlijk om zo met hardlopen bezig te zijn, maar het vergt inderdaad veel planning. Ik werk 5 dagen per week, heb een gezin met twee kinderen en doe vrijwilligerswerk. Dat betekent dat mijn gezin echt rekening moet houden met mijn trainingen en mijn sociale leven op een laag pitje staat. Maar ik krijg er zoveel positieve energie voor terug dat mijn directe omgeving er helemaal in mee gaat. Succes met trainingen en geniet ervan!

    • 24 augustus 2017 at 07:20

      Zo Ingrid, dat vergt inderdaad flink wat planning! Dan valt het met mijn werk nog redelijk te plannen haha. En ja: je moet inderdaad rekening houden met trainingen.. Lastig. Maar wat je zegt: je krijgt er zoveel positieve energie voor terug!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres is niet zichtbaar. Verplichte velden hebben een *